Konsertsommer i amfiet

Marit Gjertsen
  14. mai 2018
  10:50

PRESSEMELDING

SOMMERPROGRAMMET 2018

Sørlandets koseligste ute-amfi inviterer til sommersang i skyggen av Rhododendronbuskene på kultursenteret Søgne gamle prestegård. Sangen og musikken smyger seg inn i sinnet. Svale sommernetter. Tida stilner.

Torsdag 5.juli Ingebjørg Bratland med band

Det er stort spenn i Ingebjørg Bratland sin musikk fra debutalbumet Heimafrå med Odd Nordstoga til den nye Hjarteskjell, som er hennes fjerde. Med rot i folkemusikken, har hun frem til i dag beveget seg over et bredt musikalsk spekter – viser, pop, jazz og elektronisk. Dette har alltid føltes både riktig og viktig, samtidig som lojaliteten til hjemsted og dialekt er like sterk. Den røde tråden er uansett hennes unike og særpregede stemme.

Hjarteskjell er skrevet og produsert over de siste 18 månedene. Der albumet Månesinn var produsert av Espen Lind og Geir Hvidtsten, har hun denne gang benyttet seg av intet mindre enn fire forskjellige studioer og produsenter: Martin Sjølie (Sigrid, Maria Mena), Kåre Vestrheim (Odd Nordstoga, Highasakite), Lars Horntvedt (Susanne Sundfør, a-ha), Espen Lind og Geir Hvidsten. I en tid hvor lyttevaner er forandret, ønsker hun at dette skaper spennvidde og større lytteopplevelser.

Albumet er skrevet av Bratland selv – noen av låtene i samarbeid med produsentene. I tillegg har hun oversatt to gamle, personlige favoritter: My Dear Companion (Min aller kjæraste) og Thåströms sterke kjærlighetserklæring Over sundet.

Torsdag 12. juli Kari Bremnes med band

I dag er Kari Bremnes en av våre aller fremste låtskrivere og sangere, og hun er en formidabel live-artist. Hennes evne til å nå ut til folk over hele landet er bemerkelsesverdig, og hun knytter sterke bånd til sitt stadig større publikum. Til høsten er hun klar med nytt album og sin mest omfattende turné noensinne. Bremnes har skrevet sanger halve livet, vært artist enda lengre og gjennom årene har hun utviklet nærmest en egen sjanger. Kjernen i den er nærheten til folk og historiene rundt livene vi lever. Om å miste, om å finne. Om storhet og trivialiteter. "Konsertene er det mest spennende jeg gjør. Og vi snakker høyspenning. Det er der vi møtes med alt vi har, sal og scene. Jeg har alltid hatt stor respekt for publikum, men de første årene var jeg reddere. Etterhvert har vi utviklet noe som ligner et vennskap, publikum og jeg. Det er en absolutt forvandling,” sier Kari Bremnes.

Torsdag 19. juli Sol Heilo med band

Sol Heilo er musiker, låtskriver, arrangør og klesdesigner. Hun er multi-instrumentalist og arbeider innen flere musikksjangre. Hittil kjenner vi Sol Heilo best som vokalist og medlem i norske Katzenjammer; bandet bak kjente låter som bl.a. «A Bar In Amsterdam», «Rock-Paper-Scissors» og I Will Dance (When I Walk Away).

Etter stor suksess med Katzenjammer legger Sol Heilo ut på en ny reise med eget debutalbum, ’Skinhorse Playground’, som ble utgitt 6. oktober 2017 via Propeller Recordings. Første single og album-smakebit ’America’ ble sluppet 18. august, og setter tonen for hva vi kan vente oss fremover.

Sol Heilo er definitivt noen vi kommer til å høre mer fra etter hvert i musikkverdenen.

Torsdag 26. juli DeLillos akustisk

Et av Norges viktigste rockeband deLillos kommer til Søgne gamle prestegård.

Oslo-bandet deLillos startet opp allerede i 1984 frontet av Lars-Lillo Stenberg. Med en enorm mengde allsangvennlige hits i kofferten har virkelig deLillos bevist seg å være et av de fremste innenfor norsk rock. Med et lett naivt tekstunivers med livlige gitarer og Lars-Lillos’ velkjente og særegne vokal, er alt de har gjort nærmest som kulturskatter å regne. Og folkefavorittene «Smak av honning», «Neste sommer», «Flink», «Kokken Tor» og «Tøff i pysjamas» vil for alltid stå fjellstøtt både live og i det gode gamle albumformatet.

deLillos har vunnet hele tre Spellemannspriser i sin karriere og gav i 2014 ut det kritikerroste albumet «Rett og slett livet» som havnet på 1.plass på både iTunes og VG i tiden etter. I 2015 feiret bandet 30 år som band og spilte alle sine 15 album live på 10 dager på Popsenteret til stor suksess. I tillegg gav de ut 4 samlealbum og boken «Glemte minner- historien om 230 deLillos-sanger». Et band som fortsatt holder koken med andre ord. Vi gleder oss!

Pressekontakt:

Enhetsleder for kultur, Marianne Laukvik , (marianne.laukvik@sogne.kommune.no), tlf: 98863975

Billetter selges på Søgne gamle prestegård, servicetorget og https://sognegamleprestegard.hoopla.no/sales/ fra 18. mai.

Konsertsommer i amfiet

Sørlandets koseligste ute-amfi inviterer til sommersang med Ingebjørg Bratland, Kari Bremnes med band, Sol Heilo, DeLillos . Sangen og musikken smyger seg inn i sinnet. Svale sommernetter. Tida stilner. Billetter selges på Søgne gamle prestegård, servicetorget og https://sognegamleprestegard.hoopla.no/sales/ fra 18.mai.

TheMoen og Mathias Dønnestad

Åpent t.o.m. 17.06.2018: tirs. – fre. kl. 10 – 15 og søn. kl. 12– 16. Søndagskafé Arrangør: Søgne Kunstlag og Søgne gamle prestegård

Publiseringsløsning levert av UENO